ocena wstępna
Pęknięty materiał w butach przy podeszwach
2017-12-21
Reklamacja obuwia odrzucona? Chcesz skorzystać z pomocy rzeczoznawcy? Kto zapłaci za opinię?
Koszt ponosi konsument.
Jeśli rzeczoznawca wyda rachunek za napisanie pozytywnej opinii, konsument może żądać zwrotu tego kosztu.
Czy jest podstawa prawna? Tak.
1) do zakupów przed 25 grudnia 2014 roku, ustawa z dnia 27 lipca 2002 roku o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, art. 8 , u. 2: „Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.” ,
2) do zakupów po 25 grudnia 2014 roku, ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta art. 5612 § 1 i 2, art. 5613, art. 566 i 574 Kodeksu cywilnego : Art. 5612 . § 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie – do miejsca, w którym rzecz została wydana kupującemu. § 2. Jeżeli ze względu na rodzaj rzeczy lub sposób jej zamontowania dostarczenie rzeczy przez kupującego byłoby nadmiernie utrudnione, kupujący obowiązany jest udostępnić rzecz sprzedawcy w miejscu, w którym rzecz się znajduje. Art. 5613 . Z zastrzeżeniem art. 5611 § 2 i 3 koszty wymiany lub naprawy ponosi sprzedawca. W szczególności obejmuje to koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Użyty w ustawach zwrot „w szczególności”, pozostawia listę kosztów jako niedomkniętą i nie ujmuje kosztów dostarczenia i in. jako wyłączne w toku reklamacyjnym, zatem kosztem za opinię rzeczoznawcy można zgodnie z przepisami obciążyć sprzedawcę.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta uzasadnia to następująco:
Konsument ma prawo także starać się o zwrot opłat związanych w wykonaniem ekspertyz czy badań (np. rzeczoznawców), które potwierdziły przyczynę i istnienie wady, w szczególności w sytuacji, kiedy sprzedawca nie uznał reklamacji bez takich badań.
Podstawa prawna: art. 5612 § 1 i 2, art. 5613, art. 566 i 574 Kodeksu cywilnego
Tagi: buty rzeczoznawca bydgoszcz Brodnica Koszalin obuwie sportowe lodz Deichmann biegly wroclaw lublin